تعریف حسابداری مالی

مفهوم حسابداری مالی فرایند ثبت، خلاصه‌سازی و گزارش معامله در یک کسب‌و‌کار است. و در واقع نصویر واضحی از وضعیت مالی و عملکرد یک کسب‌و‌کار را مجسم می‌سازد. حسابداری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • امور پرسنلی و اداری
  • تهیه‌ی صورت‌های مالی
  • بستن حساب‌ها
  • کنترل، تجزیه‌وتحلیل حساب‌ها
  • تهیه‌ی ترازنامه و دفاتر قانونی

حسابداری و انجام امور مالی امروزه در همه ی شرکتها و بنگاه‌های اقتصادی اعم از کوچک یا بزرگ یک تخصص است. روند عملیات و مراودات مالی در بنگاه‌های اقتصادی بایستی از قواعد و اصول خاصی پیروی کند. فرقی نمی‌کند که این بنگاه‌های اقتصادی از چه نوعی هستند. به صورت موقت یا دائمی، تولیدی یا صنعتی و پیمانکاری یا بازرگانی. امور حسابداری مالی و سایر عملیات مالی باید تحت نظارت کادری مجرب و متبحر انجام شود.

حسابداری زبان تجارت

حسابداری زبان تجارت خوانده می‌شود، زیرا از طریق تهیه گزارش‌های مالی، اطلاعات لازم را دربارهٔ واحدهای اقتصادی در اختیار اشخاص ذی‌نفع قرار می‌دهد. این اشخاص شامل مدیران، صاحبان سرمایه، اعتبار دهندگان، سازمان‌های مالی و اقتصادی دولت و از این قبیل هستند. از منظری دیگر از حسابداری با نام سیستم اطلاعاتی حسابداری برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی مؤثر بر سازمان‌ها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیم‌گیرندگان، طراحی شده‌است.

حسابداری مالی چه کمکی به کسب‌و‌کارتان می‌کند؟

در واقع حسابداری مالی آن بخش از حرفه‌ی حسابداری است که در شرکت‌های بازرگانی، تجاری و خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اطلاعات مالی را در قالب ترازنامه و صورت‌های سود و زیان به کارکنان شرکت‌ها ارائه می‌دهد. این اطلاعات برای گزارش‌دهی به سهامداران، سازمان‌های دولتی و ناظران جمع‌آوری، تحلیل و ارائه می‌شوند. هدف از حسابداری ارائه‌ی اطلاعاتی است که برای تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مورد نیاز هستند. هدف اصلی حسابداری مالی، آماده‌سازی گزارش‌های مالی است. این گزارش‌ها اطلاعاتی در مورد عملکرد شرکت به اشخاص خارجی می‌دهند. اشخاص خارجی شامل سرمایه‌گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی هستند. اطلاعات مربوط به معاملات روزمره، اساس تهیه‌ی صورت مالی را تشکیل می‌دهد. در واحدهای بازرگانی، فعالیت‌هایی نظیر خرید و فروش کالا، خرید ماشین آلات و پرداخت هزینه‌های جاری انجام می‌گیرد. هزینه‌های جاری شامل اجاره، حقوق، بهای آب و برق از جمله معاملات روزمره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *